Wypustka – kupić a może…

…może zrobić osobiście?

Ostatnio spodobało mi się ozdabianie szytych rzeczy wypustką. Wcześniej mi się nie podobało aż tak bardzo, bo po prostu nie umiałam tego zrobić dobrze. Ale na warsztatach u Stefci w ramach VDLWC we Wrocławiu szyłam torbę na aparat, która jest wykończona właśnie wypustką (zdjęcia będą trochę później) i nauczyłam się wszywać ją porządnie, i to nawet na zakrętach 🙂

No tak, tylko co wtedy, gdy nie mam w domu wypustki – a szyć się chce – a te, które mogę dostać w pasmanterii nie podobają mi się i już? Robię swoją 🙂

Potrzebuję:

* przede wszystkim bawełniany sznurek – ja mam taki o średnicy 2 mm,

* bawełnę w kolorze wypustki (chyba, że ma być z innego materiału, np. z satyny będzie błyszcząca),

* stopkę do wszywania wypustki.

To najważniejsze, reszta narzędzi na zdjęciu.

zdjęcie-01

Pokażę dwie możliwości. Jedna – wycinamy ze skosu bawełniany pasek, u mnie szerokości 2 cm. Druga – odcinamy pożądanej długości kawałek lamówki. Do tego docinamy kawałki sznurka, dłuższe o kilka centymetrów od bawełny.

zdjęcie-02

Lamówkę rozprasowujemy a następnie składamy na pół i zaprasowujemy. Pasek z bawełny zaprasowujemy na połowę.

zdjęcie-03 zdjęcie-04

A teraz najważniejszy gwóźdź programu – stopka do wszywania wypustki. Z jej pomocą zrobimy naszą wypustkę od początku do końca.

zdjęcie-05

Każdy musi na swojej maszynie wypróbować ustawienia. Jedno, co mogę doradzić to to, że odległość igły od sznurka przy szyciu wypustki musi być większa od odległości igły przy docelowym wszywaniu wypustki. Chodzi o to, że wypustka ma swój szew, którego nie może być widać po jej wszyciu do ubrania czy np. torby.

Tutaj ustawienia mojej maszyny Janome.

zdjęcie-06

Wkładamy sznurek do środka zaprasowanego paska bawełny, podkładamy pod stopkę – sznurek idzie w rowku stopki – i przeszywamy.

zdjęcie-07

Wypustki przeszyte. Zwróćcie uwagę, że wypustka robiona z gotowej standardowej lamówki jest szersza od tej, którą wycinałam sama i od tej, którą można zwykle kupić w pasmanterii. Niżej będzie o tym, do czego to się może przydać.

zdjęcie-08

Przestawiamy igłę w maszynie, bo będziemy teraz wszywać wypustkę na gotowo. U mnie wystarcza 0,5 mm i ścieg wypustki jest wtedy ładnie schowany.

zdjęcie-09

Kładziemy wypustkę na prawej stronie materiału, sznurkiem do środka. Na to układamy drugi kawałek materiału – prawą stroną do wypustki (czyli szyjemy na lewej) i wszystko wkładamy pod stopkę. Sznurek znowu idzie w rowku stopki.

zdjęcie-10

I obydwie wypustki już wszyte.

zdjęcie-11 zdjęcie-12

I teraz o tym, po co może się przydać szersza wypustka.

Czasem jest nam potrzebny szerszy szew niż standardowy, wtedy wypustka – oprócz tego, że ozdabia na zewnątrz – pięknie trzyma nam równą szerokość szwu.

Dodatkowo – wypustka może być np. ozdobą w sukience. Wtedy szerszy szew przydaje się do tego, żeby potem wszystko razem na spokojnie obrzucić owerlokiem.

zdjęcie-13

Jeżeli ten wpis Wam się podoba, może się przydał – napiszcie parę słów w komentarzu. A może chcecie dowiedzieć się czegoś jeszcze? Też napiszcie – jeśli będę umiała i wiedziała – na pewno pomogę 🙂

1 Comment

  1. No oczywiście że wpis sie przyda!
    Właśnie od dwóch tygodni intensywnie doczytuję o szyciu (co widać było na moim blogu ;)) i doczytałam że do robienia lamówki można użyć stopki do zamków krytych… prawda to?? bo ja niestety nie mam stopki do lamówki 😦

    Polubienie

Skomentuj

